Bedrijfsoverdracht

Deze week kreeg ik tot twee keer toe de vraag: “Wat verkoop je dan?”. Daarmee doelend op een mogelijkheid voor bedrijfsoverdracht van een zelfstandige of klein bedrijf. Wat deze ondernemers nog niet zagen was dat hun waarde (lees menselijke kwaliteiten) wel degelijk te kwantificeren zijn en daarmee waarde vertegenwoordigen. Zelf ga ik onder andere uit van vier belangrijke aspecten binnen een bedrijf. Te weten:

  • Mensen
  • Middelen
  • Methoden
  • Management

Nu zijn de middelen (hardware) direct te lezen en kwantificeren uit de financiële balans.Voor wat betreft de mensen, methoden en management, wordt het al onduidelijker. Toch is hier iets op te vinden. Door gebruik te maken van persoonlijkheidstesten krijg je inzicht (software) in “De Vent, die de tent runt”. Zo krijg je zicht op zijn of haar kwaliteiten als mens en daardoor ook de klanten & leveranciers / Partners die zich aan het bedrijf hebben verbonden. Dit laatste vertegenwoordigd ook geld. Want met de huidige methodieken zijn vooral gericht op het vormen van een platvorm of netwerk. En dan refereer ik aan Peer to Peer en het actuele Holacracy (groen) bedrijfsmodel.

Voor wat betreft management kun je natuurlijk een overgangsperiode afspreken. Om dat te laten beklijven is twee maanden minimaal, beter is negen maanden of als je het goed wilt doen huur dan de ondernemer in als adviseur. Voor hem of haar ook leuk als oude dag voorziening. Heb je behoefte aan meer inzicht in jouw persoonlijkheid klik hier of doe de waardentest. Meer weten? Neem even de tijd om een bericht te sturen of bel 06 2299 8481 voor een persoonlijk gesprek.